Mitt jobb

Låt mig beskriva mitt jobb. 
Jag jobbar ca 8 timmar om dagen. Jag har oftast mystiska fläckar på mina kläder och jag har ingen aning om det är snor, dagens lunch, saliv eller något annat. Jag utsätts dagligen för gallskrik ca 1dm ifrån mitt öra när jag tröstar någon som trillat, blivit slagen eller som inte vann springtävlingen trots att han försökt fuska. Jag tvingas utveckla en förmåga som gör mig expert på att parera slag, sparkar och spott som kan komma när jag berättar att man inte får slåss med spadar, eller rycka pennor hur handen på någon annan. Det är förmodligen någon som nyst eller hostat rakt över min lunch, som jag sen måste slänga i mig på tio minuter, samtidigt som jag torkar upp mjölk från golvet och bordet, hjälper till att dela korven i mindre bitar och ser till att alla vi bordet blir mätta. Vi är ofta underbemannade och får kämpa för två för att få verksamheten att fungera. Till det har vi bara 30 minuters rast på hela dagen. Man ska besitta en expertis för alla speciella behov som finns, utan att få någon direkt utbildning om det, möjligen en föreläsning på 1 timme. 
Detta är mitt jobb. Detta är vardag för många som jobbar i förskolan. Och då har jag glömt att nämna att jag dessutom ansvarar för ett barn med diabetes, som ska ha rätt mängd insulin, blodsockret ska kontrolleras och som måste tas hand om när det blir lågt. 
Det är ett slitjobb. Det e tungt, högljutt och stressigt. 

Men jag älskar det. 
För allt detta slit, allt detta betungande försvinner från hjärtat när man kommer på morgonen och hör flera barn glatt utropa "SOFIA". När de kommer fram och kramar om ens knän. Man får se hur dessa små människor utvecklas, lär sig nya saker om livet och får förståelse.  När de mystiska fläckarna på kläderna beror på spontana kramar eller till och pussar. Man kan skratta på jobbet så man får tårar i ögonen. Man blir erbjuden att få komma hem till, och spela mario kart och ha övernattning hos dem (man tackar glatt och trevligt nej till inbjudan såklart). Och slängpussar när man går ifrån jobbet. 

Så ja. Mitt jobb e skittufft. Och vissa dagar undrar jag varför jag e där och vad jag håller på med. Men att jobba på förskola är också så berikande. 
Nu e jag snart framme på jobb, jag har en stressig dag framför mig. Men jag förväntar mig även en och annan kram! 
Önska mig lycka till!
Sofia 
Allmänt | barnskötare, förskola, jobb | |
Upp